Skirelaterede øvelser og motion

Skirelaterede øvelser og motion

Når man i Danmark ikke har samme mulighed for at komme på ski som man har i mange andre lande, og fordi der kan gå langt mellem skiturerne, er det vigtigt at holde skiformen ved lige med skirelaterede øvelser. Udover at det er en god idé at løbe og dyrke motion for formen, er det super vigtigt at lave styrke- og muskeløvelser for at vedligeholde skiformen og mindske skader, når man endelig kommer afsted.

Nettet bugner af forslag til øvelser man kan udføre, men tænk over, hvilke bevægelser du bruger på ski og imiter disse i hjemme for at få det bedste ud af hver skiferie. Mange vælger at starter op med øvelserne 1-2 måneder før afgang, men vi anbefaler, at man laver sit ‘skiprogram’ på årsbasis 1-2 gange om ugen.

Her  i foråret/sommeren kan man nøjes med en enkel gang ugentlig, men prøv nu at sætte det kvarter af til øvelserne. For at blive klar til badesæsonen skader det da aldrig at udføre disse øvelser udover, at de vil holde liv i skiformen og gøre forberedelserne meget lettere.

Øvelserne vil især styrke dine knæmuskler og mindske belastningen her. Derfor er det en god idé at lave øvelserne kontinuerligt for at undgå knæskader. Og hvorfor leje med din skæbne og fremtid på ski?!

 

God træning

Related posts: